weggeroldesteen Gisteren mocht ik een persoonlijk woord delen tijdens de dankdienst van de begrafenis van mijn moeder. Graag deel ik dit ook met u omdat het iets weergeeft wie mijn moeder was, en uit welke kracht ze leefde.

Uitdelen
Onze lieve zorgzame moeder was een bijzondere vrouw. U heeft er al iets van mogen horen. Ik luisterde graag naar haar als ze aan het vertellen was in haar praat-stoel. Je hoefde echt niet veel te vertellen , dat deed zij.

Ik zou u vele mooie kwaliteiten kunnen noemen:  ze was bijvoorbeeld  bijzonder trouw ( in de dingen die ze deed), ze was zorgzaam, ze had oog voor een ieder – ik bid voor iedereen , zei ze dan-, ze was bescheiden (- ach dat had je niet hoeven doen-) ….. maar wat mij altijd in het bijzonder opviel was haar vrij- gevigheid. Ze deelde uit.  Ze gaf veel weg zonder iets terug te verwachten. En het weggeven mag u heel breed opvatten. En over die bijzondere levenshouding van het uitdelen en weggeven, wil ik graag iets met u delen

Dove en Verkade
-Elke voorjaar, zo rond moederdag moest mijn zus naar de winkel en flessen ‘dove’ kopen.  Iedere vrouw en moeder binnen de familie  kreeg dan zo’n fles.
Ze deelde uit
-Als je jarig was dan zag je uit naar één cadeau… dat was DE reep chocola. En dan niet zo’n ‘koeitjes reep’ alhoewel ook lekker hoor, maar die van verkade met hazelnoten en rozijnen, en dan de allergrootste maat die er was!
Ze deelde uit
- Maar het ging verder, Als je jarig was kwam daar het envelopje.  En die envelopjes (of giften) gingen ook naar verenigingen, stichtingen en goede doelen.  Ze was daar trouw en scherp in. Ik herinner me dat toen we jaren geleden naar Israel gingen ze aan Kees vroeg … stichting in jaffastraat in Jeruzalem wilde bezoeken om te kijken wat er met het geld gebeurde. En zo gingen Kees en ik op een middag op bezoek in Jeruzalem in Jaffastreet bij die stichting. ….
Ze deelde uit
- Als er hulp nodig was , dan handelde ze. Misschien weet u het niet, maar ze heeft jarenlang liefdevol een kind in huis genomen en verzorgd , en haar als haar eigen kind beschouwd. ..ander voorbeeld .. ze verzorgde haar schoonmoeder toen deze zelf niets kon doen.
Ze deelde uit

Ik heb u een paar voorbeelden gegeven van letterlijk uitdelen (cadeau’s , giften) en van  sociaal uitdelen van haar bewogenheid voor mensen. Maar ze deelde nog meer uit.
Die levenshouding, van uitdelen, kwam ergens vandaan.

God (’s woord) centraal
-Als er een bruiloft was, of als er was een kind geboren was,  of bij een ander bijzonder ‘levens moment’,  dan gaf ze altijd een (kinder) bijbel, en dan schreef ze daar weloverwogen een tekst of een goed-doordachte boodschap in. Gods woord was belangrijk en bepalend in haar leven. God’s woord was het centrale punt en de krachtbron in haar leven. Ze geloofde God’s woord. Ze stond vast op Zijn beloftes. Zijn woord had haar overtuigd. Ze be-aamde het. Ze dankte God in voorspoed , en dat is makkelijk, maar ook in tegenspoed (al begreep ze sommige dingen niet, zoals het veel te vroeg overlijden van mijn broer).

-Dankbaarheid is een houding. Je bent de gever erkentelijk voor een geschenk. Door te (be)danken spreek je deze erkenning ook uit. Danken maakt blij. Door God te danken  in voorspoed en in tegenspoed erkende ze God als de bron van alles. Dankbaarheid was haar geheim en  levenshouding of mag ik het zo zeggen. Ma had besef ontvangen wie GOD IS en wat HIJ bij machte is te doen in een mensenleven.

Als je op bezoek kwam, wist je één ding zeker : er komt een moment in het gesprek dat ze een bruggetje vond om iets uit Gods woord te vertellen.
En dat is ook niet vreemd,  want als je ergens heel blij mee bent, als je ergens vol van bent, dan vertel je erover. Als er een baby geboren is dan dan vertel je dat tegen alles en iedereen, zelfs de casierre bij AH of de automonteur in de garage. Gelegen of ongelegen. Het maakt je niets uit. En dat deed ma met het woord. Ze kon daar niet over zwijgen.

Genade alleen
Weet u  waarom  het besef ‘dat er één GOD is die alles bepaalt’ zo dankbaar en blij maakt?
We hebben gezongen ‘genade kocht mij vrij’. Het Evangelie (het goede bericht) van genade staat haaks op alle godsdiensten. Karakteristiek voor alle godsdiensten is dat de mensen hoop wordt voorgehouden… onder voorwaarde. Jij moet iets doen.
àHet Evangelie van genade daarentegen, zoals ma het mocht leren kennen van de apostel Paulus , houdt in dat er hoop voor ieder mens is! Zonder enige beperking. Mijn zoon gaar volgende week naar Turkije in een All inclusive arrangement. Daar zijn geen beperkingen . Alles in inbegrepen.
Zo werkt God ook. Ma vertelde maar al te graag  van die genade, dat God onze Redder wil dat alle mensen gered worden, (leven ontvangen) en ook daadwerkelijk de “Redder van alle mensen IS”. (1Tim.4:9-11).  Dat is de all-inclusive waarheid. Er zijn geen beperkingen.

God houdt van Zijn schepping, God houdt van u, en zal iedereeen vinden / redden en echt leven geven . Op ZIJN tijd en op ZIJN manier, jawel, maar Hij vindt een ieder. …… , alles wat verloren is wordt ALTIJD in de bijbel gevonden.

God schonk ma besef  van die grote all inclusive genade boodschap en dat werkte dankbaar en vreugde in haar dagelijkse levenswandel uit. Daarom deelde ze uit, omdat ze zelf om NIET had ontvangen. Genade is 100% gratis.

Lieve ma , Rust zacht, je bent over het lijden heen, als Hij roept doe je je ogen open en ben je bekleed met heerlijkheid en ontmoeten we elkaar weer.

This post has already been read 918 times!